nrk.no/rogaland, 21. nov. 2014
Fremskrittspartiet vil se på Rune Gjedrem sin ide om en helt ny E-39 trasé fra Sandnes over Høg-Jæren til Flekkefjord på nytt.
Aftenbladet.no, 14. feb. 2013
Økonomi, jordvern og reduksjon av ulykker er handfaste argument for å velja ein heilt ny trasé for E 39.
Sokndal Rotary inviterer til åpent møte om ny E39 mellom Sandnes og Flekkefjord – onsdag 17. oktober 2012, kl. 19.00 – kinosalen på Soknatun.
Dn.no, 3. okt. 2012
En helt ny måte å regne på gjør det enda mer lønnsomt å bygge vei der folk faktisk bor.
Aftenbladet, 3. okt. 2012
Fylkestinget i Rogaland har satt rikspolitikerne og trafikksikkerheten i ei kattepine: Er virkelig Rogfast mye viktigere enn utbedring og midtsikring av «dødsveien» E 39 og forlengelse av dobbeltsporet til Jæren og Egersund?
Avisen Agder, 1. okt. 2012
E39-entusiast Rune Gjedrem har laget sin egen ytre E39-løsning fra Sandnes til Flekkefjord. Løsningen går i samme område som utredningen av høyhastighetsbane viste var mulig.
Aftenbladet, 1. okt. 2012
Bjerkreimsbuen Rune Gjedrem har laget film om forslaget til vei mellom Ålgård og Søgne. Nå har han fått med seg en tung bakmann, tidligere fylkesmann Hjalmar I. Sunde.
Dalane Tidene, 1. okt. 2012
Gjedrem inviterte til filmlansering og pressekonferanse måndag føremiddag. Med seg hadde han tidlegare fylkesmann i Aust-Agder, Hjalmar I. Sunde og president i Stavanger Vest Rotary, Leik Woie. Begge støttar varmt opp om vegløysinga til Rune Gjedrem, som går ut på å legga E39 i ein heilt ny trasé mellom Bogafjell i Sandnes og Flekkefjord
Hjalmar I. Sunde, 1. okt. 2012
Når vi i dag introduserer et alternativ til tenkingen omkring E-39, vil jeg gjerne si noen ord
innledningsvis. Jeg har i de senere år vært forferdet over tiden det tar å planlegge og bygge
nye veger hos oss. Jeg har kjennskap til dette. Under bygging av E-18 over Østerholtheia og
strekningen Brokelandsheia-Vinterkjær samt bygging av ny E-18 Grimstad-Kristiansand var
jeg som fylkesmann i Aust-Agder både premissleverandør, megler og avsluttende anbefalende
myndighet til departementet. Det viktigste argument for ny veg, var utvilsomt antall døde og
hardt skadede på E-18.
NHO, 10. sep. 2012
På tre av tolv strekninger med planlagt veiutbygging underdimensjonerer Statens vegvesen trafikkgrunnlaget. Det viser en fersk undersøkelse som er gjort for NHO.
NRK, 26.sep. 2012
Avisen Agder, 23. sep. 2012
Fylkesrådmannen i Vest-Agder vil ha politikerne med på å lage en stor regional plan for E39 for å legge til rette for utbygging av en fire-felts E-39 gjennom fylket snarest mulig.
…Les mer
Nettavisen, 26. sep. 2012
Nesten alle prosjekter blir i dag feilaktig dømt som samfunnsøkonomisk ulønnsomme.
…Les mer
Aftenbladet, 5.jan. 2012
Skal byregionane Nord-Jæren og Kristiansand effektivt
knyttast saman, må ein ny
E 39 leggjast nærare der folk bur og arbeider. Og vegen bør helst parallelt med traseen
for lyntog.
…Les mer
Aftenbladet, 26 sep. 2012
Utredningen av nye E39 Ålgård-Søgne legger til grunn en svært lav trafikkvekst fram mot 2040. – Oppsiktsvekkende dårlig, mener påtroppende ordfører Christine Sagen Helgø i Stavanger. Hun vil ha fire felt hele veien til Kristiansand.